Campagne voor redding oude tramstatie Roeselare

woensdag, 22 maart 2017
Krottegemse Ransels
de oude tramstatie in Krottegem, Roeselarede oude tramstatie in Krottegem, Roeselare

Krottegemse Ransels gaan voluit voor redding van de Oude Tramstatie

 

update 19.05.2017 :

SUCCES
Tramstation blijft bewaard en krijgt nieuwe invulling

De actie van de buuurt en van veel sympathisanten van buiten de buurt kent succes.
STAD STUURT PLANNEN BIJ NA MASSALE KRITIEK OP VOORONTWERP
"De oude tramstatie zal integraal als industrieel erfgoed worden bewaard en worden gerenoveerd."
zie artikel in Het Laatste Nieuws, 19.05.2017

 

De Oude Tramstatie, in Overstatie achter café Stad Brugge in de Ardooisesteenweg in Roeselare, staat er redelijk vervallen bij. Nochtans is dit niet alleen een prachtig gebouw, maar ook een uitzonderlijke getuige van het stoomtramverleden in deze stad en in ons land. Dit is immers een van de laatste overblijvende stoomtramstatiegebouwen met watertoren in Vlaanderen (Heverlee, Dilbeek, Schepdaal, …). Het is vermoedelijk zelfs het laatste waarin de metalen waterkuip is bewaard.

Deze tramstelplaats was verbonden aan de buurtspoorlijn Hooglede-Tielt, die vanuit Hooglede door Roeselare liep en verder naar Ardooie, Koolskamp, Zwevezele, Wingene en Tielt. De tramstelplaats bestond uit loodsen, opslagplaatsen, een dienstgebouwtje, de woning van de stelplaatsoverste en het torengebouw met de watertank voor de bevoorrading van de stoomlocomotieven, het zogenaamde tramhuisje. De eerste tram reed in Roeselare uit op 24 december 1889. Naast de lijn Hooglede-Tielt kwamen er later nog twee verbindingen bij. Op 15 februari 1911 zag de lijn Roeselare-Staden het levenslicht. Die werd in oktober van datzelfde jaar verlengd tot in Woumen. Op 1 maart 1913 werd ook de tramlijn Roeselare-Westrozebeke-Langemark opgestart. De stoomtrams verdrongen in die periode de paardentrams. Tijdens de Eerste Wereldoorlog werden de tramlijnen volop benut als bevoorradingssysteem voor het front. Maar in de jaren '30 daalde het succes. In 1936 schafte men de lijn Hooglede-Roeselare af.

De erfgoedwaarde van dit gebouw behoeft dus geen betoog.

Daarom heeeft de buurtvereniging de Krottegemse Ransels reeds in november 2014 het voorstel geformuleerd om dit pareltje van industriële archeologie te redden.
Ons verzoek aan het stadsbestuur bestond erin ons de bouwmaterialen te leveren, zodat de Krottegemnaars zelf dit pand zouden kunnen restaureren.

Om dit idee te lanceren hebben we toen in ons wijkmagazine De Kracht van Krottegem een oproep geformuleerd aan alle Krottegemnaars (en al wie een hart heeft voor Krottegem) en aan iedereen met enige ervaring in de bouwsector om zich op te geven als vrijwilliger om te helpen.
De respons was overweldigend. Zowel architecten, aannemers, metsers, dakwerkers, elektriekers, schilders en … boden zich aan.

Om diverse redenen heeft het stadsbestuur de beslissing over ons voorstel  gedurende twee jaar uitgesteld.
Op zich geen probleem.
We begrijpen dat de redding en de herbestemming van de Oude Tramstatie in een breder geheel dient te worden geëvalueerd, maar onze verbazing was groot als we dit najaar vernamen dat sommigen uiteindelijk een gedeeltelijke afbraak overwogen.

Als reactie hierop herhalen we als Krottegemse Ransels met aandrang ons voorstel van twee jaar terug. Dit doen we na overleg met de kandidaat-vrijwilligers van toen, met vele Krottegemnaars en andere Roeselarenaars en met de bewoners van Overstatie. Het gerucht deed immers de ronde dat deze laatsten, meestal nieuwkomers in de wijk, voorstander waren van afbraak van de Oude Tramstatie. Gelukkig kunnen we na een doorgedreven deur-aan-deur in deze nieuwe Krottegemse straat getuigen dat dit een verzinsel is. De overgrote meerderheid van deze nieuwe Krottegemnaars is niet alleen tegen gehele of gedeeltelijke afbraak, maar is voorstander van onze plannen.

We starten daarom via onze website krottegem.org een online petitie op, waarbij we de bevolking breed bevragen over mogelijke herbestemmingen voor de Oude Tramstatie. We hebben al heel wat voorstellen gekregen: volwaardig buurthuis, buurthuis met beperkte invulling, kunstatelier, ruimte voor pop-ups, …

Tijdens een van onze gesprekken met de bewoners van Overstatie heeft het idee om de Oude Tramstatie te laten evolueren tot een buurthuis met annex fablab onze speciale aandacht getrokken.  Een fablab is een open atelier met gebruiksvriendelijke machines zoals een 3D-printer,  een freesmachine en een lasercutter, waar particulieren, studenten, start-ups en kleine bedrijven tegen een kleine vergoeding bijna alles in kunststof en hout kunnen produceren. In Gent, Leuven en Kortrijk zijn dergelijke fablabs een groot succes en een motor voor creativiteit en nieuwe economie. We denken dan ook dat dit voor Krottegem, maar bij uitbreiding voor de ganse stad, een meer dan positief verhaal zou kunnen zijn.

In ieder geval vragen we ons voorstel ernstig te evalueren. Niet alleen zou het doodjammer zijn als dit mooie gebouw geheel of gedeeltelijk zou verdwijnen, maar zou het gegeven alleen al dat één van de laatste Krottegemse gebouwen met uitgesproken erfgoedwaarde zou kunnen  gered worden door gecombineerd vrijwilligerswerk van de wijkbewoners zelf een sterk verbindend element zijn voor de sociale cohesie binnen de wijk.

Voor verdere inlichtingen:

Frank Wauters, voorzitter Krottegemse Ransels, 0475/63.06.51